Pomoc w identyfikacji glona

Gatunki, wymagania, pielęgnacja, nawożenie, glony w akwarium

Moderatorzy: krzych_100, BARA, grzesi3k, wojtass9, michelle1992, chemik4

ODPOWIEDZ
Dante
Posty: 19
Rejestracja: 26 sty 2017 13:24

Pomoc w identyfikacji glona

Post autor: Dante »

Witam,
W moim akwarium rozpoczął się powrót glona. Tylko nie wiem jakiego.

Akwarium 240L brutto.
Podłoże to H.e.l.p Advanced Soil Plants.
FIltr EHEIM professionel 4+ 350T
Akwarium całkowicie zalane wodą RO + mineralizator.
Oświetlenie 45lm/l -> 12h świecenia.

Mam wrażenie, że glon pojawił się w chwili gdy dołożyłem nawożenie, z uwagi na marniejące rośliny. Praktycznie nie nawoziłem od założenia akwarium.
Nawożę EASY LIFE FOSFO, NITRO, PROFITO (dawki według producenta)

Parametry wody:
KH - 7
pH - 6,8
GH - 3
NH4 - 0,05
NO2 - 0
N03 - 0
PO4 - 0,02
SiO2 - 0,2

Zdaję sobie sprawę, że N03 jest małe, ale glon pojawił się w chwili gdy zacząłem dawać nawozy.
https://naforum.zapodaj.net/0b5b8ea6a24b.jpg.html

Awatar użytkownika
mark_farina
Akwarysta
Posty: 1977
Rejestracja: 08 wrz 2016 12:36

Post autor: mark_farina »

Czesc

Po wygladzie tej Rotali moge ci powiedziec ze brakuje jej NO3 bo puszcza juz boczne korzenie, a to jest pierwszy objaw u tego gatunku wg moich obserwacji. Brakuje jej potasu bo zamiast isc w góre plozy sie jak kot na dywanie i ogolnie jest taka krzywa hehe.

W substracie przy szybie juz widac ze sie cos niedobrego szykuje i lada moment glony moga byc nie tylko twoim zmartwieniem.

Proponuje ci zrobic jakies testy na magnez/wapn oraz potas. Ta wiedza pozwoli ci odblokowac rosliny i wprowadzic korekty nawozenia. Tera podejrzewam ze co nie wlejesz poleci w paszcze glona.

Dante
Posty: 19
Rejestracja: 26 sty 2017 13:24

Post autor: Dante »

Ktoś mi też napisał, że Rotala jak ma dużo światła to idzie po ziemi.

Sprawdzę testami poziom magnezu / wapnia i potasu.

Kilka innych roślin też puszcza korzenie do wody.

Awatar użytkownika
mark_farina
Akwarysta
Posty: 1977
Rejestracja: 08 wrz 2016 12:36

Post autor: mark_farina »

Dante pisze:Rotala jak ma dużo światła to idzie po ziemi.
Owszem tak moze byc i jest to naturalna sprawa, tak samo jak wyciaganie sie roslin w góre po swiatlo. Niemniej jednak jesli mamy nie wystarczajacy potas w wodzie to czesto rosliny maja tendencje do plozenia sie i to nawet przy slabym swietle.

Dante
Posty: 19
Rejestracja: 26 sty 2017 13:24

Post autor: Dante »

Udało mi się zrobić testy
KH - 7
GH - 8
pH - 6.8
NO2 - 0
NO3 - 15
Po4 - 0.02
Fe - 0.05
K - 30
Mg - 15
Ca - 35

Glon się rozwija... rośliny rosną... i w sumie nie wiem co korygować...

Awatar użytkownika
Trex
Posty: 768
Rejestracja: 10 lis 2017 21:45

Post autor: Trex »

Fosfor do korekty, reszta jest ok

Awatar użytkownika
mark_farina
Akwarysta
Posty: 1977
Rejestracja: 08 wrz 2016 12:36

Post autor: mark_farina »

Zrobilbym tak:

NO3 na okolo 10-15
PO4 na max 1
K lekko w dol do 20-25max
Mg tak na 10.

Ma to sens?

Awatar użytkownika
Trex
Posty: 768
Rejestracja: 10 lis 2017 21:45

Post autor: Trex »

mark_farinaPotas i Magnez jakby zostały na teraźniejszych poziomach to źle?? Pytam, bo wydawało mi się że jest ok.

Awatar użytkownika
mark_farina
Akwarysta
Posty: 1977
Rejestracja: 08 wrz 2016 12:36

Post autor: mark_farina »

Opisuje sytuacje na podstawie danych kolegi: oczywiscie bedzie roslo ale z mojego doswiadczenia wiem, ze potas i azot to pierwiastki w synergii i najlepiej jak sa w podobnych proporcjach, natomiast azot najlepiej jak jest w okolicach 10-15, jesli spada ponizej 5mg to zaczyna ''jakby'' blokowac wapn (podobne akcje jak z blokada magnezu przez potas, nie umiem tego wyjasnic ale wykreca rosliny). Wiec jesli zmniejszymy lekko magnez, ktorego jest moim zdanie za duzo to mozemy zmniejszyc potas i zblizyc go do azotu. Magnez jest i tak wysoko i jesli nie przewalimy fosforu ponad 1mg to mozna trzymac mikro/zelazo na wysokim poziomie, jesli podbijemy fosfor to automatycznie mikro mozemy trzymac na mniejszym poziomie. Kolejna sprawa bo malo osob wie ze blokada wapnia (potas w nadmiarze blokuje magnez, a magnez przyblokuje wapn) powoduje blokade mikro i wystarczy zmniejszyc potas lub zrobic podmiane i znowu zacznie smigac. Zlota zasada o ktorej malo kto wie :)

Wiem ze zanudzam, ale inaczej tego nie da rady opisac...

Awatar użytkownika
Trex
Posty: 768
Rejestracja: 10 lis 2017 21:45

Post autor: Trex »

Czyli rozumiem że szerzony na wielu forach roślinnych stosunek N : P : K 10-1-20 to o kant d... rozbić?

Awatar użytkownika
mark_farina
Akwarysta
Posty: 1977
Rejestracja: 08 wrz 2016 12:36

Post autor: mark_farina »

Niekoniecznie, sa to wg mnie pewne stosunki od których warto zaczac stabilizacje zbiornika. Ja kiedys lata temu równiez powtarzalem jak wariat NPK 10:1:20 i tylko to, no ale to sie niestety ma nijak do realiów, bo jakzdy ma rózne proporcje Ca/Mg KH/GH i te proporcje juz nie maja racji bytu niestety.

Przedstawie to na przykladzie, ktory zobrazuje dlaczego to nie ma sensu:

Ca - 100mg
Mg-25mg
K-10mg
NO3 10mg
PO4 1mg

To przypadek gdzie mamy zachowany stosunek Mg:Ca 1:4 ale juz NPK 10:1:20 nie, bo w takim ''betonie'' potas musialby byc conajmniej 50 lub wiecej. I dla takiej wody nasz slynny NPK nie dziala.

Kolejny przyklad:

Ca - 25mg
Mg - 10mg
K - 10mg
NO3 - 10mg
PO4 - 1mg

Tu mamy z kolei równosc miedzy Mg = K i bedzie niestety dziurawic mocno rosliny, bedzie slabo roslo, pojawia sie tez inne problemy. Stosunek NPK ma sie wtedy 10:1:10 i znowu jest zle.

No to teraz inaczej:

Ca - 20mg
Mg - 10mg
K - 20mg
NO3 - 10mg
PO4 - 1mg

Mamy zachowane NPK 10:1:10 jest pieknie ale moze byc lepiej bo NO3 = K w przyrodzie i nazywamy to synergizmem. Daw pierwiastki dzialaja lepiej jesli sa w tych samych proporcjach. Podniesmienie NO3 do 15mg zblizy NO3 do K i mozecie mi uwierzyc na slowo efekty tych zmian beda widoczne golym okiem. To tak apropos NO3 i K.

Tym samym jesli mamy wode miekka przykladowo Ca 20mg to tego magnezu jest z automatu mniej i potasu mniej i azotu mniej.

Jesli mamy wode twardsza powiedzmy Ca 50mg to magnezu musi byc wiecej i potasu musi byc wiecej i NO3 mozemy miec wiecej i bedzie smigalo jak ta lala. Z tego chyba sie mówi obiegowo ze w miekkiej wodzie przyswajalnosc pierwiastkó jest lepsza? No niewiem, ale uwazam ze mozna mniejsze stezenia utrzymywac, natomiast w twardej wodzie trzeba automatycznie wiecej lac do wody.

Wszystko co mamy w akwa zaczynamy od naszego stosunku Ca:Mg i jak go ustawimy, a mamy pole do popisu 1:4, 1:3 lub 1:2. Ja mam u siebie cos pomiedzy 1:3 a 1:2 przy Ca 25mg. To do tego wlasnie stoosunku Ca:Mg dostosowujemy K, natomiast do K staramy sie dobrac NO3 i PO4 ale uprzedzam to jest przypadek dla wody miekkiej, bo robiac przyklad wody twardej z Ca 100mg, Mg 25mg azot musialby byc wysoko, az ryby by padly, wiec dlatego jest malo zbiorników typowo roslinnych na wodzie betonowej, owszem mozna prowadzic ale jest to wyzwanie. Zastanawialem sie kiedys czemu w malawi niema roslin?

Wszystkie baniaki HT to woda miekka/kwasna z uwagi na luksus posiadania niskich stezen pierwiastków itd. I tam ten slynny NPK moze sie sprawdzac, ale nie wszedzie jest ta informacja, ze slynne NPK dziala dla miekkiej wody, a Jasio z Suwalk ma w wodzie 130mg Ca i mu baniak staje, a glon szaleje jak COVID-19 po kraju :)

No lepiej tego nie opisze :)

Awatar użytkownika
Trex
Posty: 768
Rejestracja: 10 lis 2017 21:45

Post autor: Trex »

mark_farina Wszystko się zgadza w Twoich przykładach, wiadomo że jak są niezachowane odpowiednie stosunki to będzie ciężko o piękne rośliny, sam to przerabiałem. Przecież w całej tej zabawie chodzi o to, aby z rozjechanych parametrów doprowadzić do niemal idealnych, aby były zachowane wszystkie stosunki itp.

Jednak w tym temacie chodzi o konkretne parametry które podał Dante a mianowicie:

NO3 - 15
Po4 - 0.02
K - 30

Czyli do książkowego 10:1:20 brakuje korekty Po4 do 1 ( dlatego to zaproponowałem)

Mg - 15
K - 30
Stosuje się stosunek Mg:K 1:2 - więc jest jak najbardziej zachowany

Mg - 15
Ca - 35
Mg:Ca Jak sam piszesz jest tu pole do popisu 1:4, 1:3 lub 1:2, więc tutaj też bym się nie czepiał bo jest prawie 1:2

I po tej mojej kalkulacji wyszło mi tylko aby podbić fosfor trochę, dlatego tak zaproponowałem.

Wiadomo jednak że każde akwarium jest inne i ktoś na podstawie swoich obserwacji tak jak Ty, może dojść do wniosku że lepiej w jego akwarium sprawdzają się inne stosunki pierwiastków np. 10:1:10, więc to do autora postu będzie decyzja, którą droga pójdzie :mrgreen:

P.S. W sumie gdybym to ja pytał w tym poście o to co korygować, to poszedł bym za radą mark_farina, gdyż nie od dzisiaj wiadomo że jest na tym forum ogrodnikiem Number One :D Pomagał mi w wyprowadzeniu zbiornika na prostą i nigdy się na tych radach nie przejechałem. Więc warto posłuchać

Awatar użytkownika
mark_farina
Akwarysta
Posty: 1977
Rejestracja: 08 wrz 2016 12:36

Post autor: mark_farina »

Trex, dziekuje za slowa uznania chociaz nie przesadzajmy, tez sie znasz i masz wyniki, tak jak wiele innych osob na forum :)

Uwazam ze bardzo dobrze z tym fosforem doradziles, ja tylko chcialem dodac ze warto przy okazji pokusic sie o kolejna rzecz, a mianowicie skorygowac jeszcze NO3 i K przez obnizenie lekko Mg i to wszystko. Takie zboczenie, bo jak robic juz to na porzadnie i na calego hehe. Jak sie nie sprawdzi to szukamy nowych ustawien NO3 i K lub wracamy do starych, ale suma sumarum tam glon szaleje i warto pokombinowac z róznymi ustawieniami.

Dante
Posty: 19
Rejestracja: 26 sty 2017 13:24

Post autor: Dante »

Dziękuje Wam za pomoc.
Postaram się zastosować do rad.

Przy okazji, jak zacząłem dodawać nawowy mogło to wpłynąć na ryby?
Co kilka dni jedna zdycha... w sumie bez objawów.. po prostu wieczorem pływa a rano leży na dnie.

Ryby, które miałem od października 2019...

ODPOWIEDZ