1)Wybór zbiornika:
Błędne jest myślenie większosci początkujących akwarystów, że mniejszy zbiornik jest łatwiejszy w utrzymaniu. Otóż własnie sytuacja jest odwrotna: im większy zbiornik tym łatwiej zachować równowagę biologiczną. Poza tym w zbiornikach o litrażu mniejszym niz 50l trzeba podmieniać wodę częściej niż w np. 200l (wiecej razy niż raz w tygodniu 20%). Na temat trzymania ryb w kuli mogę powiedzieć tylko, że to barbarzyństwo. W kulach można sadzić rzeżuchę

No i ostatnia sprawa, jesli decydujemy się na zakup akwarium w zestawie z pokrywą musimy się liczyć z faktem, że oświetlenie zamontowane fabrycznie w pokrywie będzie za słabe, ale o tym poźniej. Pokrywę do akwarium mozemy wykonać samemu ze spienionego PCV badź odpowiednio zabiezpieczonej przed gniciem sklejki.
2)Wyposażenie akwarium:
Posiadamy już akwarium. Czas teraz zastanowić się nad sprzętem do niego. Rzeczy niezbędne w akwarium to:
-filtr o odpowiedniej mocy
-grzałka tez o odpowiedniej mocy(najlepiej z termostatem)
-termometr
-karmnik zwykły badź elektroniczny
-siatka do łapania ryb
-czyscik magnetyczny
-odmulacz
-węzyk do nalewania i spuszczania wody z akwarium
Staneliśmy więc przed kolejnymi wyborami. Co do filtrów dzielimy je na wewnętrzne i zewnętrzne. Filtry wewnętrzne to filtry które znajdują się w środku zbiornika. Naleza do nich wszystkie filtry gąbkowe oraz te z miejscem na kilka wkładów filtrujących oraz wszelkie filtry podżwirowe. Filtry wewnętrzne nadają się głównie do małych akwariów, charakteryzują się też niską ceną. Flitry zewnętrzne to filtry kaskadowe i kubełkowe. Nadają się najbardziej do akwariów średnich i dużych. Są wydajniejsze od filtrów wewnętrznych, ale są od nich dużo droższe. Mamy tez filtry wbudowane w pokrywę akwarium, ich wydajność jest też bardzo dobra ale za cenę pokrywy z filtrem możemy spokojnie nabyć zwykłą pokrywę i dobrej (nie najlepszej) jakości filtr zewnętrzny. Ogólnie do akwariów do pojemności 100l w zupełności wystarczaja filtry wewnętrzne. Oczywiście są też filtry wewnętrzne do akwariów i 200l ale moim zdaniem w takim akwarium powinno się już miec filtr zewnętrzny.
Grzałka powinna mieć termostat, żeby uniknąć kłopotów w razie awarii(oczywiscie termostaty też się psują...). Moc grzałki minimalna powinna wynosić 0,3Wat na litr ogrzewanej wody. Oczywiście im jest większa tym lepiej bo wtedy łatwiej jest nam ustalić temperaturę w akwarium bez ryzyka spalenia grzałki.
Termometry dostępne są na rynku w dwóch rodzajach: przylepiany na szybę od zewnątrz i wewnętrzny. Dokładniejsze są oczywiscie termometry wewnętrzne i w sumie niewiele droższe.
Karmniki: jeśli nie wyjeżdżamy często i na długo wystarczy w zupełnosci zwykły ale dostępne w sprzedazy są też elektroniczne, które dawkują rybkom pokarm o danej godzinie. Są duuużo droższe i polecam je osobom tylko planujacym wyjazdy (ale oczywiscie nie za długie)
Siatka do łapania ryb powinna miec drobne oczka i być stosunkowo duża, ale tak żeby można było nią spokojnie manewrować w akwarium.
Czyścik magnetyczny i inny (np. żyletkowy), jak sama nazwa wskazuje, służy do czyszczenia szyb (od wewnątrz) i jest dostępny w każdym sklepie zoologicznym.
Odmulacze dzielimy na odmulacze podłączane do pompki (brzęczyka) i odmulacze na baterie. Te pierwsze są tańsze, wydajność maja podobną tylko problemem może być ich mała długość. Generalnie nadają sie do małych i srednich akwariów.
3)Wystroj akwarium i przygotowanie go dla pierwszych mieszkańców:jak już mamy to wszystko zaczynamy przygotowywać akwarium dla ryb. Myjemy dokłanie zakupione akwarium, przepłukujemy gąbkę w filtrze. Następnie dokładnie płuczemy żwir lub piasek (można go też wygotować) w ciepłej wodzie. Po wypłukaniu żwiru (granulacja maks 1-2mm, nigdy nie stosujemy grysu i kamyczków!) układamy go w akwarium w ten sposób, żeby przy przedniej szybie akwarium było go mniej a jego grubość stopniowo się zwiększała do tylnej szyby. Minimalna grubość żwiru w akwarium nie powinna wynosić mniej niz 6-7cm. Może to być żwirek przemieszany z piaskiem lub sam piasek stosowany dla ryb dennych. Jesli chcemy w akwarium mieć elementy dekoracyjne, czyli korzenie, łupiny kokosa czy kamienie, należy je uprzednio wygotować i w przypadku korzenia i łupiny odmaczać w wodzie aż do momentu, gdy nie bedą wyplywały na powierzchnię wody. Kamienie sprawdzamy jeszcze dodatkowo przed wygotowaniem za pomocą octu, jesli się pienią znaczy to że mają skład chemiczny nieodpowiedni dla akwarium. W przypadku urządzania akwarium w stylu malawi badź tanganika możemy jako podłoze zastosować piasek i musimy jako dekoracje dać skały wapienne. Piasek co czas nakłuwamy w paru miejscach w akwarium jakimś cienkim przedmiotem, żeby uniknać powstawania tzw. stref beztlenowych. Jako dekoracji dla wyżej wspomnianych afrykańskich jezior możemy też użyć skałek wulkanicznych i kamieni granitowych bądź marmurowych. Tak przygotowane akwarium zalewamy wodą. Wodę należy wlewać do akwarium przez specjalny weżyk do spuszczania i nalewania wody do akwarium. Czesto wyposażony jest on w pompkę ułatwiajaca to zadanie. Z braku weżyka możemy połozyć na dno akwarium talerz i nalewać wodę bezpośrednio na niego, żeby uniknąć dołków i zburzenia konstrukcji w akwarium. Po nalaniu wody włączamy filtr i grzałkę, po 15 minutach od nalania wody, zeby wyrownać temperaturę. Tak przygotowane akwarium powinno pracować przez dwa tygodnie oświetlane światłem przez około 12h na dobe. Filtr ma pracować 24h na dobę. Pierwsze rosliny możemy posadzić od razu lub po kilku dniach od startu akwarium. Dla ich wzmocnienia można w podłoże zastosować kulki/pałeczki nawozowe lub jakiś substrat. Rośliny sadzimy w ten sposób, żeby najniższe były najbliżej szyby a im głębiej akwarium tym wyższe. Dla poprawienia wizualnego efektu możemy posadzić rośliny tak, żeby zakrywały filtr i grzałkę. Dla niektórych biotopów "sadzimy" także rośliny nawodne w akwarium.
4)Pierwsi mieszkańcy akwarium:
jak już miną te dwa tygodnie potrzebne na dojrzenie akwarium, możemy zacząć wpuszczać pierwsze ryby. Ryby kupione w sklepie w 99% pakowane są do toreb foliowych wypełnionych powietrzem i wodą. Po przyniesieniu ryb do domu wkładamy je w zamknietym worku do akwarium na jakieś pół godziny, żeby różnica temperatur w worku i akwarium się wyrównała. Następnie dolewamy trochę wody z akwarium do woreczka i czekamy jeszcze jakieś 15min. Później możemy już wpuścić pierwszych mieszkańców do akwarium, pamiętając o zapewnieniu im warunków jakiś wymagają (odpowiedni dla danego gatunku ryb litraż, parametry wody, urządzenie akwarium itd...)
5)Proponowane obsady:
Dla poczatkującego akwarysty najlepsze są ryby mało wymagające, a przy tym ciekawe dla oka no i oczywiście dające radość w rozmnażaniu. Oczywiście jeśli chcemy rozmnażać rybki nie zapominajmy o kotniku badź dodatkowym zbiorniku na narybek. O to moje proponowane obsady do przykładowego akwarium 63l (60x35x30):
Stadko 20 gupików w układzie jeden samiec 4 samice, na dno służby sprzątające w postaci 5 kirysków. Kiryski możemy zastąpić popularnymi u nas otoskami.
Ewentualnie stadko 20 neonków na dno 5 kirysków, lub zamiast neonków któryś z gatunków bystrzyka.
Harem bojowników w układzie jeden samiec 5-6 samic, na dno kiryski badź otoski.
Do akwarium 112l (80x35x40):
stadko molinezji Black Molly w liczbie 5-6 sztuk lub zmienniaki plamiste, jeden zbrojnik niebieski(popularnie zwany glonojadem)
Pamiętajmy, że każdy gatunek ryb ma swoje własne wymagania co do parametrów wody (odczyn, twardości), jej temperatury, wielkości akwarium i jego wystroju. Przed zakupem ryb należy pilnie zapoznać się z wszelkimi informacjami na temat ich wymagań i zastanowić się, czy możemy te wymagania spełnić.
Epilog

Mam nadzieję, że tym przydługim postem pomogę każdemu poczatkującemu akwaryście, a może i starszy stażem znajdzie coś dla siebie

Pozdrawiam
Artykuł został delikatnie uaktualniony w marcu 2008 przez moderatora.