Zakładamy nowe akwarium słodkowodne - podstawowe informacje

Wszystko co dotyczy akwarystyki słodkowodnej

Moderatorzy: krzych_100, BARA, grzesi3k, wojtass9, michelle1992, chemik4

Zablokowany
Awatar użytkownika
Owl
Przyjaciel Akwaforum
Posty: 2711
Rejestracja: 27 sty 2005 12:54
Lokalizacja: Szkocja

Zakładamy nowe akwarium słodkowodne - podstawowe informacje

Post autor: Owl »

Akwarystyka jest wspaniałym i wciągającym hobby. Piękno podwodnego świata, jego różnorodność i bogactwo wciagają całe rzesze ludzi na całym świecie. Więc jeśli już zdecydujemy się na akwarystykę, musimy wiedzieć jak się do niej zabrać. Mam nadzieję, że moja wypowiedź pomoże tym, którzy zdecydują się na posiadanie akwarium i radość z jego rozwoju oraz obserwacji rybek badź innych zwierzat zamieszkujących jego wnętrze a także pięknego wzrostu flory naszego akwarium (nie dotyczy to akwariów tanganika i malawi, ale o tym poźniej)
1)Wybór zbiornika:
Błędne jest myślenie większosci początkujących akwarystów, że mniejszy zbiornik jest łatwiejszy w utrzymaniu. Otóż własnie sytuacja jest odwrotna: im większy zbiornik tym łatwiej zachować równowagę biologiczną. Poza tym w zbiornikach o litrażu mniejszym niz 50l trzeba podmieniać wodę częściej niż w np. 200l (wiecej razy niż raz w tygodniu 20%). Na temat trzymania ryb w kuli mogę powiedzieć tylko, że to barbarzyństwo. W kulach można sadzić rzeżuchę :wink: Więc ogólnie polecam dla początkujących akwaria od 50l. Przy wyborze zbiornika musimy jeszcze wziąć pod uwagę to, czy ma być to akwarium proste, profilowane, heksagonalne czy w ostatnio modnym typie fala. Otóż ja polecam osobiście akwaria proste ponieważ są prostsze, tańsze i w razie jakiegoś wypadku szklarz może zawsze dorobić do nich szybę a w przypadku profilowanych jest to duży problem nie wspominając już o zbiornikach typu fala. Następnie musimy wziąć pod uwagę na czym nasz zbiornik ma stać. Zbiorniki o mniejszym litrażu mogą spokojnie stać na regałach oczywiście po podłozeniu pod nie gąbki (cienki styropian też jest dobry) wyrównującej nierówności i zapeniającej zbiornikowi elastyczność. Oczywiście w sprzedaży są dostępne szafki pod zbiorniki o każdym litrażu na których możemy postawić kawałek naszego podwodnego swiata. Problemu nie ma z doborem szafki pod akwarium proste, ponieważ wymiary szafki i akwarium zawsze są ze sobą zgodne. Jeśli jednak zdecydowalięmy się na akwarium profilowane badź innego typu może być już większy problem, ponieważ zazwyczaj pod takie akwarium pasują tylko szafki producenta danego akwarium. Oczywiście szafkę pod akwarium możemy także zamówic u stolarza znajac dokładne wymiary akwarium. Przy akwariach o naprawdę dużym litrażu trzeba zastosować stelaż czyli konstrukcję wzmacnianą metalem. Także przy dużych akwariach trzeba się dowiedzieć o konstrukcji budynku (mówię tu o naprawdę dużych akwariach), bo może się okazać, że cieżar naszego akwarium przekracza możliwości konstrukcji nośnej bloku tudzież domu. Ustawienie akwarium powinno znajdować się tak, żeby nie padało na nie światło słoneczne.
No i ostatnia sprawa, jesli decydujemy się na zakup akwarium w zestawie z pokrywą musimy się liczyć z faktem, że oświetlenie zamontowane fabrycznie w pokrywie będzie za słabe, ale o tym poźniej. Pokrywę do akwarium mozemy wykonać samemu ze spienionego PCV badź odpowiednio zabiezpieczonej przed gniciem sklejki.
2)Wyposażenie akwarium:
Posiadamy już akwarium. Czas teraz zastanowić się nad sprzętem do niego. Rzeczy niezbędne w akwarium to:
-filtr o odpowiedniej mocy
-grzałka tez o odpowiedniej mocy(najlepiej z termostatem)
-termometr
-karmnik zwykły badź elektroniczny
-siatka do łapania ryb
-czyscik magnetyczny
-odmulacz
-węzyk do nalewania i spuszczania wody z akwarium
Staneliśmy więc przed kolejnymi wyborami. Co do filtrów dzielimy je na wewnętrzne i zewnętrzne. Filtry wewnętrzne to filtry które znajdują się w środku zbiornika. Naleza do nich wszystkie filtry gąbkowe oraz te z miejscem na kilka wkładów filtrujących oraz wszelkie filtry podżwirowe. Filtry wewnętrzne nadają się głównie do małych akwariów, charakteryzują się też niską ceną. Flitry zewnętrzne to filtry kaskadowe i kubełkowe. Nadają się najbardziej do akwariów średnich i dużych. Są wydajniejsze od filtrów wewnętrznych, ale są od nich dużo droższe. Mamy tez filtry wbudowane w pokrywę akwarium, ich wydajność jest też bardzo dobra ale za cenę pokrywy z filtrem możemy spokojnie nabyć zwykłą pokrywę i dobrej (nie najlepszej) jakości filtr zewnętrzny. Ogólnie do akwariów do pojemności 100l w zupełności wystarczaja filtry wewnętrzne. Oczywiście są też filtry wewnętrzne do akwariów i 200l ale moim zdaniem w takim akwarium powinno się już miec filtr zewnętrzny.
Grzałka powinna mieć termostat, żeby uniknąć kłopotów w razie awarii(oczywiscie termostaty też się psują...). Moc grzałki minimalna powinna wynosić 0,3Wat na litr ogrzewanej wody. Oczywiście im jest większa tym lepiej bo wtedy łatwiej jest nam ustalić temperaturę w akwarium bez ryzyka spalenia grzałki.
Termometry dostępne są na rynku w dwóch rodzajach: przylepiany na szybę od zewnątrz i wewnętrzny. Dokładniejsze są oczywiscie termometry wewnętrzne i w sumie niewiele droższe.
Karmniki: jeśli nie wyjeżdżamy często i na długo wystarczy w zupełnosci zwykły ale dostępne w sprzedazy są też elektroniczne, które dawkują rybkom pokarm o danej godzinie. Są duuużo droższe i polecam je osobom tylko planujacym wyjazdy (ale oczywiscie nie za długie)
Siatka do łapania ryb powinna miec drobne oczka i być stosunkowo duża, ale tak żeby można było nią spokojnie manewrować w akwarium.
Czyścik magnetyczny i inny (np. żyletkowy), jak sama nazwa wskazuje, służy do czyszczenia szyb (od wewnątrz) i jest dostępny w każdym sklepie zoologicznym.
Odmulacze dzielimy na odmulacze podłączane do pompki (brzęczyka) i odmulacze na baterie. Te pierwsze są tańsze, wydajność maja podobną tylko problemem może być ich mała długość. Generalnie nadają sie do małych i srednich akwariów.
3)Wystroj akwarium i przygotowanie go dla pierwszych mieszkańców:jak już mamy to wszystko zaczynamy przygotowywać akwarium dla ryb. Myjemy dokłanie zakupione akwarium, przepłukujemy gąbkę w filtrze. Następnie dokładnie płuczemy żwir lub piasek (można go też wygotować) w ciepłej wodzie. Po wypłukaniu żwiru (granulacja maks 1-2mm, nigdy nie stosujemy grysu i kamyczków!) układamy go w akwarium w ten sposób, żeby przy przedniej szybie akwarium było go mniej a jego grubość stopniowo się zwiększała do tylnej szyby. Minimalna grubość żwiru w akwarium nie powinna wynosić mniej niz 6-7cm. Może to być żwirek przemieszany z piaskiem lub sam piasek stosowany dla ryb dennych. Jesli chcemy w akwarium mieć elementy dekoracyjne, czyli korzenie, łupiny kokosa czy kamienie, należy je uprzednio wygotować i w przypadku korzenia i łupiny odmaczać w wodzie aż do momentu, gdy nie bedą wyplywały na powierzchnię wody. Kamienie sprawdzamy jeszcze dodatkowo przed wygotowaniem za pomocą octu, jesli się pienią znaczy to że mają skład chemiczny nieodpowiedni dla akwarium. W przypadku urządzania akwarium w stylu malawi badź tanganika możemy jako podłoze zastosować piasek i musimy jako dekoracje dać skały wapienne. Piasek co czas nakłuwamy w paru miejscach w akwarium jakimś cienkim przedmiotem, żeby uniknać powstawania tzw. stref beztlenowych. Jako dekoracji dla wyżej wspomnianych afrykańskich jezior możemy też użyć skałek wulkanicznych i kamieni granitowych bądź marmurowych. Tak przygotowane akwarium zalewamy wodą. Wodę należy wlewać do akwarium przez specjalny weżyk do spuszczania i nalewania wody do akwarium. Czesto wyposażony jest on w pompkę ułatwiajaca to zadanie. Z braku weżyka możemy połozyć na dno akwarium talerz i nalewać wodę bezpośrednio na niego, żeby uniknąć dołków i zburzenia konstrukcji w akwarium. Po nalaniu wody włączamy filtr i grzałkę, po 15 minutach od nalania wody, zeby wyrownać temperaturę. Tak przygotowane akwarium powinno pracować przez dwa tygodnie oświetlane światłem przez około 12h na dobe. Filtr ma pracować 24h na dobę. Pierwsze rosliny możemy posadzić od razu lub po kilku dniach od startu akwarium. Dla ich wzmocnienia można w podłoże zastosować kulki/pałeczki nawozowe lub jakiś substrat. Rośliny sadzimy w ten sposób, żeby najniższe były najbliżej szyby a im głębiej akwarium tym wyższe. Dla poprawienia wizualnego efektu możemy posadzić rośliny tak, żeby zakrywały filtr i grzałkę. Dla niektórych biotopów "sadzimy" także rośliny nawodne w akwarium.
4)Pierwsi mieszkańcy akwarium:
jak już miną te dwa tygodnie potrzebne na dojrzenie akwarium, możemy zacząć wpuszczać pierwsze ryby. Ryby kupione w sklepie w 99% pakowane są do toreb foliowych wypełnionych powietrzem i wodą. Po przyniesieniu ryb do domu wkładamy je w zamknietym worku do akwarium na jakieś pół godziny, żeby różnica temperatur w worku i akwarium się wyrównała. Następnie dolewamy trochę wody z akwarium do woreczka i czekamy jeszcze jakieś 15min. Później możemy już wpuścić pierwszych mieszkańców do akwarium, pamiętając o zapewnieniu im warunków jakiś wymagają (odpowiedni dla danego gatunku ryb litraż, parametry wody, urządzenie akwarium itd...)
5)Proponowane obsady:
Dla poczatkującego akwarysty najlepsze są ryby mało wymagające, a przy tym ciekawe dla oka no i oczywiście dające radość w rozmnażaniu. Oczywiście jeśli chcemy rozmnażać rybki nie zapominajmy o kotniku badź dodatkowym zbiorniku na narybek. O to moje proponowane obsady do przykładowego akwarium 63l (60x35x30):
Stadko 20 gupików w układzie jeden samiec 4 samice, na dno służby sprzątające w postaci 5 kirysków. Kiryski możemy zastąpić popularnymi u nas otoskami.
Ewentualnie stadko 20 neonków na dno 5 kirysków, lub zamiast neonków któryś z gatunków bystrzyka.
Harem bojowników w układzie jeden samiec 5-6 samic, na dno kiryski badź otoski.
Do akwarium 112l (80x35x40):
stadko molinezji Black Molly w liczbie 5-6 sztuk lub zmienniaki plamiste, jeden zbrojnik niebieski(popularnie zwany glonojadem)
Pamiętajmy, że każdy gatunek ryb ma swoje własne wymagania co do parametrów wody (odczyn, twardości), jej temperatury, wielkości akwarium i jego wystroju. Przed zakupem ryb należy pilnie zapoznać się z wszelkimi informacjami na temat ich wymagań i zastanowić się, czy możemy te wymagania spełnić.
Epilog :D
Mam nadzieję, że tym przydługim postem pomogę każdemu poczatkującemu akwaryście, a może i starszy stażem znajdzie coś dla siebie :D Proszę również o sugestie i uwagi dotyczace tego artykułu wszystkich zainteresowanych.
Pozdrawiam


Artykuł został delikatnie uaktualniony w marcu 2008 przez moderatora.
Ostatnio zmieniony 15 lis 2005 19:07 przez Owl, łącznie zmieniany 1 raz.
Przemek
KS
Przyjaciel Akwaforum
Posty: 133
Rejestracja: 15 sie 2004 12:50
Lokalizacja: POZNAŃ

Post autor: KS »

Pielęgnacja akwarium

Właściwie pielęgnowane akwarium pochłania stosunkowo niewiele czasu. Prawidłowe pielęgnowanie akwarium nie polega wcale, jak to nieraz uważają młodzi hobbyści na częstych podmianach wody, wymianie ryb oraz roślin. Im rzadziej odnawia się czy zmienia wystrój akwarium, tym łatwiej można doprowadzić do ustalenia tzw. równowagi biologicznej, czego dowodem jest prawidłowa wegetacja roślin. Codzienna opieka nad naszym zbiornikiem polega przede wszystkim na regularnym karmieniu ryb, sprawdzaniu temperatury i jakości wody, pracy filtrów i grzałek oraz obserwacji zachowania ryb. Ilości i rodzaje podawanych pokarmów dla naszych ryb powinny być odpowiednie z wymaganiami pokarmowymi danego czy też danych gatunków. Lepiej by nasze ryby były głodne niż przekarmione. W przypadku nie naturalnego zachowania się ryb lub zmianie w ich wyglądzie należy możliwie jak najszybciej ustalić przyczynę którą może być: zły odczyn wody, zatrucie, choroba czy też złe karmienie ryb np. przekarmianie. Podmiany wody dokonujemy w zależności od wymagań naszych ryb oraz wielkości akwarium. Nigdy nie należy wymieniać całej wody w akwarium, ponieważ to może doprowadzić nawet do śmierci naszych pupili. Woda którą mamy zamiar wlać do akwarium powinna mieć parametry jak najbardziej zbliżone do tych które panowały przed podmianą, woda ta również powinna być pozbawiona szkodliwych gazów, dlatego też można ją uzdatniać specjalnych przeznaczonym do tego celu preparatem. Czyszczenia filtrów dokonujemy w zależności od potrzeb ryb i stanu akwarium. Filtry wewnętrzne czyścimy nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie. Przy czyszczeniu filtrów zwróćmy uwagę aby nie czyścić ich zbyt dokładnie lub poddawać gorącej wodzie, czego rezultatem mogą być poważne problemy w akwarium. Raz, dwa razy do roku lub w zależności od potrzeb, należy przeżedzić rośliny, zredukować pogłowie ryb, wyczyścić elementy dekoracyjne. Również raz do roku lub w zależności od naszego gustu i potrzeb wizualnych możemy zmienić wystrój naszego akwarium. Odpowiednio pielęgnowane akwarium z pewnością będzie cieszyć oko długie lata.
Malawi nie-mbuna
Cyrtocara Moori, Nimbochromis Venustus

Pare lat w tył pare lat do przodu
patrz los przez pryzmat rozbitych samochodów...
Przeżyłem w samochodach to czego nie dało się przeżyć.
[/color][/size]
Awatar użytkownika
Saddamek
Administrator
Administrator
Posty: 1203
Rejestracja: 02 wrz 2004 21:10
Lokalizacja: Padwa Północy

Post autor: Saddamek »

Zakup ryb

Zakup ryb powinien się odbywać w sklepach zoologicznych w których jest czysto, ryby są zdrowe, nie mogą mieć obgryzionych płetw czy jakiś zmian na ciele tj. wybrzuszenia, narosty a ich kolor powinien być odpowiednio intensywny dla danego gatunku. Najlepiej abyście ryby przed kupnem obserwowali, zobaczcie czy mają apetyt gdy sprzedawca je karmi, zwróćcie uwagę na to aby nie było martwych ryb w akwarium, ryby powinny wykazywać się odpowiednią "ruchliwością" dla danego gatunku, powinny pływać w taki sposób aby nie były przechylone na któryś z boków ciała. Można też oczywiście ryby kupić od dobrego akwarysty ale trzeba przestrzegać zasad wyżej opisanych. Ryby transportujemy najczęściej w słoikach lub plastikowych workach z wodą, taki transport nie powinien trwać więcej niż 1 godzina i uważajcie aby w jednym pojemniku nie było zbyt dużo ryb ! i aby temperatura w tym pojemniku nie była niższa od temp. akwarium w którym ryby żyły o 1-2 st C!
Awatar użytkownika
Garbus
Przyjaciel Akwaforum
Posty: 3172
Rejestracja: 18 cze 2007 18:59
Lokalizacja: Wrocław

Post autor: Garbus »

Hej!
W tym artykule chciałbym opisać jak założyć swój pierwszy kawałek podwodnego świata.
A więc zaczynamy.

Pierwszym zakupem będzie kupno akwarium rozmiarami największe na jakie możemy sobie pozwolić. Im większe akwarium tym łatwiej utrzymać w nim stałe parametry wody a co za tym idzie ogólną równowagę biologiczną zbiornika.

Następnym krokiem będzie zakup lub własnoręczne zrobienie pokrywy, na której będziemy mogli zamocować świetlówki niezbędne do życia roślin a po części zwierząt żyjących w akwarium. Przy wyborze świetlówek warto kierować się przelicznikiem 0,5W/L wody w akwarium. Np. dla 100l akwarium potrzebujemy 50W światła. Tyle światła wystarczy dla większości wymagających roślinek, a nawet w niektórych przypadkach do bąblowania roślin.

Następnym ważnym zakupem jest filtr. Są dwa rodzaje filtrów: wewnętrzne - znajdujące się wewnątrz akwarium, i zewnętrzne, które jak łatwo się domyślić pracują poza akwarium. Z czego te drugie dzielą się na: kaskadowe i kubełkowe. Filtry kaskadowe są zawieszone na którąś ze ścian akwarium, natomiast kubełkowe pracują np. w szafce. Filtry kubełkowe są niestety najdroższe, ale co za tym idzie - najwydajniejsze. Do akwarium powyżej 100l polecałbym już filtr kubełkowy. Na wydajność filtra podaną przez producenta warto wziąść małą poprawkę i kupić filtr przeznaczony do większego akwarium niż nasze . Dla przykładu: mamy 80l akwarium, więc kupimy filtr przeznaczony do akwarium od 100 do 150l, a nie taki, który jest przeznaczony do akwarium od 60 do 100l. W ten sposób otrzymamy nadfiltrację.

Następnym zakupem będzie grzałka. Przy wyborze grzałki warto sugerować się przelicznikiem 1W/L wody. Czyli do 100l akwarium potrzebna nam będzie grzałka 100W.

Pozostaje nam zakup żwirku, lub przytarganie go z nad rzeki . Żwirek przez wsypaniem do akwarium płukamy wielokrotnie, do tego momentu, gdy woda, w której go płuczemy będzie czysta. W przypadku żwirku z nad rzeki trzeba go jeszcze wygotować. Potrzebny nam będzie żwirek o granulacji od 2 do 5mm. Do akwarium najbardziej nadaje się żwirek kwarcowy i bazaltowy. Są one obojetnie chemicznie dla wody, czyli nie zmieniają jej parametrów.

Ostatnio na rynku pojawiły się też różnej maści biogrunty i gotowe podłoża dla roślin. Zawierają one w sobie potrzebne do dobrego rozwoju roślin pierwiastki typu N,K etc.
Jeżeli użyjemy gotowego podłoża to sypiemy je tylko do akwarium, bez uprzedniego płukania i niczym jego nie przykrywamy. Natomiast biogrunt jest tylko substrantem. Kładziemy jego na dnie warstwę około 2cm, po czym przykrywamy go moskitierą/firanką i przysypujemy około 4cm warstwą żwirku. Jako substrat może również posłużyć ziemia ogrodowa. Ważne, żeby była ona bez nawozów. Ziemia jest chyba najtańszym rozwiązaniem z tych wszystkich. Postępujemy z nią tak jak w sytuacji biogruntu. Można również zastosować metodę żwirek + kulki gliniane. Wtedy sypiemy kulki na dnie i przykrywamy żwirkiem. Tak przygotowane podłoże będzie bardzo żyzne.

Gdy mamy już te wszystkie rzeczy możemy zabrać się za zakładanie akwarium. Sypiemy na dno żwirek o warstwie jakiś 5cm z przodu i 7cm z tyłu. Pozwoli nam to na to, że odchody i resztki pokarmu zalegające z tyłu zlecą na dół dzięki czemu będziemy mieli do tego łatwy dostęp, aby to odmulić. Po nasypaniu żwirku mocujemy wszystkie potrzebne nam urządzenia i rozpoczynamy zalewanie. Akwarium zalewamy do połowy, po czym sadzimy zakupione wcześniej przez nas roślinki.

Gdy wszystkie roślinki zostały już posadzone możemy kontynuować zalewanie zbiornika. Na całkowicie zalany zbiornik nakładamy pokrywę i zapalamy światło. Wydawać by się mogło, że możemy już wpuścić rybki. STOP !. Nie ma nic bardziej mylnego. Akwarium musi dojrzeć i bakterie nitryfikacyjne muszą osiedlić się w filtrze. Proces dojrzewanie trwa zazwyczaj około 2 tygodni. Można skrócić ten czas do około tygodnia dodając do akwarium/filtra szczepy bakterii dostępne w sklepach akwarystycznych.

Warto również kupić testy do mierzenia parametrów wody. Na początku będziemy potrzebować test na: pH, NO2, NO3 oraz TwO (GH).

Gdy wszystkie parametry będą ustabilizowane i NO2 będzie wynosić 0 możemy rozpocząć zarybianie akwarium. Róbmy to powoli. Najpierw gatunki najłatwiejsze w hodowli. Później można dokupić jeszcze inne rybki. Przywiezione rybki należy włożyć razem z workiem, w którym przebywają do akwarium w celu wyrównania się temperatury. Co 5 minut należy dolewać trochę wody z akwarium do worka w celu ustabilizowania się parametrów. Po 30 minutach można wpuścić rybki do akwarium pilnując by woda, w której zostały przywiezione została wylana w kanał a nie wylądowała w akwarium.

Teraz pozostaje nam wpatrywanie się w piękno jakie niesie za sobą podwodny świat .

Myślę, że tym artykułem pomogę początkującym akwarystom w założeniu pierwszego w swoim życiu akwarium.

Pozdrawiam!
Krzysiek
Awatar użytkownika
BARA
Moderator
Moderator
Posty: 15647
Rejestracja: 31 maja 2006 15:36
Lokalizacja: Białystok

Re: Zakładamy nowe akwarium słodkowodne - podstawowe informacje

Post autor: BARA »

Dodam tylko bardzo ważny link do działu WODA dotyczący przygotowania wody w akwarium:

viewtopic.php?f=4&t=11843
Pozdrawiam. Barbara

akwaria 128l, 45l i inne, obsada różna, dużo roślin i krewetki. Nie stosuję chemii.

Akwarystyka to odpowiedzialność za żywe i czujące stworzenia, które nie krzyczą.

W najbliższych dniach będę mocno mniej dostępna na forum.
Zablokowany