Lampa led chłodzona wodą

Dział dla majsterkowiczów

Moderatorzy: krzych_100, BARA, grzesi3k, wojtass9, michelle1992, chemik4

ODPOWIEDZ
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 141
Rejestracja: 26 lis 2007 19:27
Lokalizacja: Gdańsk

Lampa led chłodzona wodą

Post autor: Sir_Yaro »

Po ponad roku testowania ledów postanowiłem w koncu zebrac wszystkie elementy razem i zbudowac cos co mozna pokazac ludziom, a moze nawet kiedys odsprzedac. :)
Całość pomysłu jest moja choc inspirowałem sie odrobinę lampą 600PA-18B (http://www.acanlighting.com/index.php?p ... &Itemid=27).
Układ ledów jaki sobie wymysliłem jest przedstawiony w załaczniku posta i na obrazku poniżej.
Obrazek
W pierwszej wersji ogranicze ilość niebieskich o połowe bo sa drogie. Jesli okaże się za mało użyję całej artylerii... :)

Wszystko zaczelo sie od kupienia obudowy do lampy, rozłożenia jej na kawałki i wymontowania całego elektronicznego smietnika od swietlówek jaki był w środku.
ObrazekObrazekObrazekObrazek

Ledy jak wiadomo grzeją się diabelnie, trzeba je wiec do czegos zamontowac. Na allegro udało mi sie wyhaczyć w zjadliwej cenie metrowy radiator - kupiłem takie dwa. Dodatkowo kupiłem metrowy profil aluminiowy 6cm x 4cm o grubosci scianki 2mm (nie ma go na poniższych zdjeciach).
ObrazekObrazek

Dla uzyskania odpowiednio duzej powierzchni profil z radiatorami został sklejony w jedną całość.
ObrazekObrazek

Następnie używając kawałka innego profilu wyciąłem z niego cztery paski.
ObrazekObrazekObrazek

Paski robia za dodatkowe wzmocnienie łaczenia profilu i radiatorów oraz dodatkowy transfer ciepła pomiędzy sklejonymi elementami. paski zostały pomierzone, opisane i powyginane.
ObrazekObrazekObrazekObrazek

Jak sie łatwo domyslic całosc została nastepnie przyklejona do profilo-radiatora.
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Pierwsza przymiarka:
Obrazek

I teraz kwestia nad która myslałem najdłużej. Wszystkie moje dotychczasowe akwarystyczne wyroby ledowe były chłodzone wodą. Sprawdzało sie to idealnie temperatura ledów nie przekraczała 26.5 stopnia, a po wylaczeniu przepływu wody przez profil dopiero po pół godzinie jego temperatura zaczynała przekraczac ~40C i sie utrzymywała na tym poziomie. Dla porównania temperatura żarówek ledowych aqua medica 3W po 10 minutach wynosi 55C!
Nie ukrywam jednak, ze takie chłodzenie jest nieco kłopotliwe. Dlatego zdecydowalem ze lampa bedzie miała możliwość chłodzenia wodnego oraz tradycyjnego powietrzem. Podniesie to nieco koszt ale nie bede musiał potem juz sie w tym babrac jesli zmienie zdanie :)
Z tego samego kawałka profilu co wczesniej wyciałem 2 blaszki które dokładnym przycieciu dopasowałem do otworów wlotowych w profilu.
ObrazekObrazek

Nastepnie wywierciłem w nich dziury które powiekszyłem dremelem do wymaganych wielkosci - tak aby kolanka do wężów ogrodniczych akurat sie w nie miesciły. Całość została sklejona standardowo silikonem. Wiem, że niektóry uwazaja, ze to nie jest porzadne montowanie elementów. Jednak z moich doswiadczen wynika iż takie łączenia sa mocne, elastyczne, szczelne i daja się rozłożyć dość łatwo. Nie moge powiedziec tego samego o najróżniejszych klejach które testowałem. Zawsze cos z nimi było nie tak.
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek

Kolejnym problemem na jaki natrafiłem był sposób przymocowania profilu do obudowy. Normalnie bym bo poprostu przykrecił go srubami. Jesli jednak woda ma przez to płynąć to dziurawienie szczelnego układu to głupota. W końcu wymyśliłem niezbyt odkrywczo ze go też przykleje. Pozostało tylko pytanie co sie stanie jesli sie odklei, spierdzieli się na szkło (osłona) w lampie, rozbije je i cały ten majdan wpadnie do wody do akwarium?? Ten silikon jest mocny ale czy chce ryzykować?
W końcu stwierdziłem, ze wystarczy profil zabezpieczyc na tyle aby spadająć nie poleciał za daleko. Uzyskac to mogłem asekurujac go od dołu kątownikami. Chwile później stwierdziłem, ze nie ma sensu ich asekurować skoro można nimi docisnac cały profil uniemożliwiajac mu odklejenie sie. Aby można było to sensownie docisnąć całość powinna miec jakas elastycznosc - tej cechy niestety ani blacha ani profil aluminiowy nie posiada. Dlatego wyciąłem z gumy 4 prostokątne kawałki które przykleiłem do obudowy - bedą ładnie spreżynować cały profil.
ObrazekObrazekObrazek

Kątowniki po dopasowaniu powyginałem i przykreciłem mocując stabilnie profil w pionowej płaszczyźnie.
ObrazekObrazekObrazekObrazek


W tej chwili czekam na dostawe diód oraz driverów. Jak widac poniżej układ ledów jest na razie nieco niekompletny:
Obrazek




czesc dalsza nastąpi :) :)



2012-04-29

Ułożone i oznakowane ledy:
ObrazekObrazek

2012-04-30

Pierwsze połaczenie i test połączeń (czy świecą)
ObrazekObrazek

2012-05-01

Nastepne poszły do lutowania testów granatowe (royal blue)
ObrazekObrazek
niebieskie
Obrazek
czerwone
Obrazek
bursztynowe
Obrazek
zielone
Obrazek

2012-05-03

A tutaj przeprowadzam mały test drivera do ledów aby rozkminic jak to ustrojstwo działa i jak sie reuluje jasnosc.
ObrazekObrazek
Całą obudowę pomalowałem na czarno farbą w sprayu. Okaząło sie ze 150ml DUZO za mało i nie starczyło nawet na jedną warstwę. Za kilka dni kupię większy pojemnik :)
W miedzy czasie prowadząc boje z driverem zaprojektowałem sobie układ i umiejscowienie gałek do regulacji jasnosci, powierciłem otwory i zamontowałem wstepnie regulację.
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
Wejscie na zasilanie (tak wiem, że jest odwrotnie ale tak miało byc)
ObrazekObrazek
i samo podłaczone zasilanie
ObrazekObrazek

2012-05-04

drivery zamontowałem na wspolnej płytce aby je wygodnie zamontowac.
ObrazekObrazek
potencjometry będą podłączone na tasmie aby jak najmniej kabli sie walało.
Obrazek
a tu przygotowane kabelki zasilania driverów
ObrazekObrazek
podłączam potencjometry. dzieki skrupulatnie wyliczonym odległościom kazdy kabelek ma dokladnie taki sam dystans do potencjometra
ObrazekObrazek
zacząłem tez powoli podłączac i łaczyć kable
ObrazekObrazek
potencjometry wstępnie na swoim miejscu
Obrazek
opisane i gotowe do montażu drivery, z lewej pojawił sie doatkowy o którym zupełnie wczesniej zapomniałem :(
Obrazek

2012-05-05

zupelnie niespodziewanie kozmarem okazało sie zrobienie otworów pod wywietrzniki. Bez otwornicy do metalu musiałem nawiercać obudowe w milionie miejsc, potem rozwiercac. Potem wycinac cążkami, a nastepnie szlifowac dremelem i pilnikiem. Zamiast oczekiwanych 15 minut zajęło to z 3h cieżkiej harówy.
ObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazek
Z sześciu dziur zaplanowanych na te 15 minut pozostały do wykonania jeszcze 2 - na wlot i wylot wody. Jak zwykle wiercenie wielkich dziur w metalu w moim wykonaniu jest dalekie od estetyki. :) Zamaskowałem i usztywniłem całą konstrukcję gumową uszczelką wycięta z jakiegoś wiekszego kawałka.
ObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazekObrazek
Nastepnie zmontowałem boczne nóżki na których lampa miała sie opierac. Aby metal nie stał bezposrednio na szkle zamortyzowałem całość wspomnianą wczesniej gumą.
ObrazekObrazekObrazek

2012-05-06

Gdzieś w miedzy czasie lampa została pomalowana na czarno po raz drugi (tym razem cała), a potem pociągnieta dla utrwalenia lakierem.
ObrazekObrazek

Wykonane wczesniej nóżki okazały sie nie wypałem. Nóżki były na tyle długie (razem 30cm) (a całosci lekko brakuje na sztywnosci), że po zamontowaniu lampy na baniaku lampa sie obniżała o ~1cm i "zwisała" opierajac sie na wzmocnieniu poprzecznym. Przeszukałem mase for (głownie morskich) aby zobaczyc jak ludzie tam montuja swoje kosmicznie drogie lampy. W wiekszosci po prostu je wieszają na linkach. Hi-end'owe modele pacific sun sa montowane na poprzecznych szynach umozliwiajacych przesuwanie lampy w przód i w tył zbiornika. To (i fakt ze pacific zaspiewał za swoje szyny ~500zł) nasunęło mi pewien pomysł... I 20zł później... :) wykonałem prototyp który po poprawieniu walorów estetycznych zostanie ze mną na długo. Gdyz jest zarąbisty !! :) :)
Zwykłe prowadnice do szuflad spełniają dokładnie takie samo zadanie, a kosztuja 20x mniej. Musze sie tylko zastanowic jak je zamaskowac aby nie wygladały tak odpustowo :)
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
na koniec zamontowałem wiatraczki które będa chłodzić lampe zanim puszcze przez nią wodę
ObrazekObrazek

niezbyt wyraźne zdjęcie zmontowanej całosci wraz z przednią szybą:
Obrazek
a tu chwile poźniej juz na baniaku
Obrazek

Na obecną chwilę lampa jest prawie gotowa i będę juz jej używać.
Musze jeszcze:
- zasilić diody bursztynowe i granatowe gdyż nie mam odpowiednich zasilaczy.
- Następnie chce dodac bezpieczniki i włącznik.
- Zamontuję także czujnik temperatury gdyż ciezko jest teraz powiedzieć jaka jest temperatura diód (gdy bedzie plynąć woda nie bedzie to zbyt przydatne ale co mi tam :) )
- zmienic wiatraki na cichsze.
- wymontowac wszystkie zasilacze i zastapic je jednym dużym zewnętrznym.


Diody kupione w mariteksie (http://www.maritex.com.pl/pl/shop/index/ggid/15212)
  1. NM-1SW22-XMLWCU21C 33,21 zł 2 x szt
    Moduł 1x LED Cree XM-L, jasność U2 - 300.0 lm/700 mA, biała zimna - 1C (ok.6100-6500K), biała soldermaska, MCPCB star, miedź 3W/(m*K), 6 wyprowadzeń, RoHS
  2. NT-1SB22-XPEBR16D3 15,50 zł 8 x szt
    Moduł 1xLED Cree XP-E, jasność 500mW, Royal Blue - D3 (ok.4450-455nm), MCPCB Star, Tc=2W/(m*K) , RoHS
  3. NT-1SB22-XPEREDN3R2 11,07 zł 4 x szt
    Moduł 1xLED Cree XP-E, jasność N3 - 56.8 lm/350 mA, czerwona - R2 (620-625nm), MCPCB Star, Tc=2W/(m*K) , RoHS
  4. XPESAMB-L1-0000-00301-A3P2 9,23 zł 2 x szt
    Moduł MCPCB 1x LED Cree XP-E, bursztynowa- A3 (590-595nm), N2 - 51.7 lm/ 350mA, LED CREEŸ XPEAMB-L1-0000-00301 (XPEAMB-L1-A30-N2-C-01), MCPCB Star, RoHS
  5. XPESGRN-L1-R250-00901-G2Q3 13,41 zł 2 x szt
    Moduł MCPCB 1x LED Cree XP-E, zielona - G2 (520-525nm), LED CREEŸ XPEGRN-L1-R250-00901, ( XPEGRN-L1-G20-Q3-0-01) jasność P4 - 80.6 lm/ 350mA ( jasność ze składu Q3 - 93.9 ), MCPCB Star, RoHS


Do tego miałem 6 niebieskich z poprzednich projektów - nie pamietam dokladnie jakich.
Ja proponuje NT-1SB22-XPEBLM3B5
Do tego mam 28 białych (w 95% MX-3 model NV-1RW25-MX3CWQ52B) z poprzednich projektów.


6 driverów kupiłem w firmie Dareltek http://darel.elektroda.eu/index.html na allegro.
Cena srednio 20zł/szt.




Jakąś pokazówkę jak to świeci, działa itp postaram sie zrobic w weekend :)


2012-05-10 - 2012-05-13

Dodałem czujnik temperatury z wyswietlaczem aby wiedziec jaka temperature ma profil:
ObrazekObrazekObrazek

Okazało sie, ze wiatraczki (tak jak przypuszczałem) sa zupełnie do "D". Jedyne co robia to hałasują i nie pozwalaja sie diodom spalic. 28 diód rozgrzewało profil do 40 stopni, a po właczeniu wszystkich przy 55 stopniach przestałem sprawdzac. Jak na moje wymagania to DUZO za dużo.

Wczoraj siedziałem do 3 w nocy i usunąłem wszystkie małe zasilacze z obudowy, wyprowadziłem na zewnątrz 2 kable aby zasilic wszystkie diody jednym zasilaczem. Uzyłem do tego 100W modelu RS-100-24 firmy Mean Well.
Połączenia granatowych diód w jednym miejscu wymagały drobnej zmiany z szeregu na 2 rownoległe szeregi ale to była chwila.
W rezultacie lampa zrobiła sie o pare kilo lżejsza :)

Natomiast dzis po godzinnych testach szczelnosci pusciłem przez lampe wode i patrzyłem jak temperatura profili spada na łeb i na szyję. :) W tej chwili sie ustabilizowała na poziomie 2 stopni powyzej temperatury wody czyli około 27-28 stopni.
Wstepnie zapewniam dopływ wody malutka pompką która będzie takze odpowietrzać pudełko przelewowe.
ObrazekObrazek
Ostatnio zmieniony 29 mar 2013 11:10 przez Sir_Yaro, łącznie zmieniany 2 razy.
900l, były:375l, 375l
Obsada: Copadichromis borleyi kadango 1+3, Astatotilapia calliptera 2+5, 5xCyrtocara moorii, 5x Labidochromis Caeruleus, 6xAulonocara, 24x Protomelas taeniolatus Boadzulu Red.
W planach Synodontis lucipinnis, Pundamilia nyererei
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 141
Rejestracja: 26 lis 2007 19:27
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Sir_Yaro »

900l, były:375l, 375l
Obsada: Copadichromis borleyi kadango 1+3, Astatotilapia calliptera 2+5, 5xCyrtocara moorii, 5x Labidochromis Caeruleus, 6xAulonocara, 24x Protomelas taeniolatus Boadzulu Red.
W planach Synodontis lucipinnis, Pundamilia nyererei
Awatar użytkownika
chemik4
Moderator
Moderator
Posty: 8009
Rejestracja: 04 maja 2006 14:57
Lokalizacja: Tworóg / Jemielnica

Post autor: chemik4 »

Gratuluje cierpliwości i wykonania, osobiście kupiłbym coś gotowego ;)
Pozdrawiam,
Kamil

Dziwne... U mnie działa :mrgreen:
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 141
Rejestracja: 26 lis 2007 19:27
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Sir_Yaro »

gotowa taka duza lampa kosztowała by pewnie z 10.000zł wiec sam rozumiesz...
900l, były:375l, 375l
Obsada: Copadichromis borleyi kadango 1+3, Astatotilapia calliptera 2+5, 5xCyrtocara moorii, 5x Labidochromis Caeruleus, 6xAulonocara, 24x Protomelas taeniolatus Boadzulu Red.
W planach Synodontis lucipinnis, Pundamilia nyererei
Awatar użytkownika
tompior111
Przyjaciel Akwaforum
Posty: 6127
Rejestracja: 15 mar 2008 18:30
Lokalizacja: Toruń

Post autor: tompior111 »

Jestem ciekaw jak taka lampa by się sprawdziła przy akwarium roślinnym ;)
Pozdrawiam
Tomek
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 141
Rejestracja: 26 lis 2007 19:27
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Sir_Yaro »

O ile dobrze pamietam co potrzebuja rosliny to trzeba by dodac czerwonych aby spektrum było własciwsze dla roslin. Po za tym nie widze, żadnych przeciwskazań aby Hodowac na tym rosliny.
900l, były:375l, 375l
Obsada: Copadichromis borleyi kadango 1+3, Astatotilapia calliptera 2+5, 5xCyrtocara moorii, 5x Labidochromis Caeruleus, 6xAulonocara, 24x Protomelas taeniolatus Boadzulu Red.
W planach Synodontis lucipinnis, Pundamilia nyererei
baniakmaniak
Posty: 82
Rejestracja: 09 lis 2010 0:02
Lokalizacja: Kielce

Post autor: baniakmaniak »

A ile mocy ma łącznie ta lampa?. Tak na marginesie roślinom nie tylko barwa światła jest potrzebna ale też ogólna jasność źródła światła. Oczywiście są różne rośliny jednym wystarczy "dobra barwa" światła a inne potrzebują jednak jaśniejszego.
Lightmaniac
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 141
Rejestracja: 26 lis 2007 19:27
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Sir_Yaro »

Nie wiem czemu pytasz o moc - to tak naprawde nic nie mówi o ilosci światła.
Chyba ze porównujesz 2 takie same typy oswietlenia - wtedy jeszcze jak Cie moge... :)
Lampa pobiera od 28 do 120W w zalezności od ustawien
Jesli zas chodzi o jasnosc to BIALEGO swiatła jest od 3000lm do 5000lm

Inne barwy słabo oddają sie w lumenach bo oka jest częściowo na nie ślepe. Mimo tego patrzenie na lampe dluzej niz pare sekund bez łzawienia oczu nie jest możliwe.


czerwone 0-240lm
niebieskie 0-850lm
bursztyn 0-100lm
zielony 0-160lm

czyli łacznie jakies 6400lm raczej zimnego światła o mniej więcej pełnym spektrum.

30 ledów świeci na biało, 24 w różnych kolorach.

W przypadku roslinnego akwarium nalezało by odwrócic proporcje czerwonych i niebieskich (czerwonych 2x wiecej niz niebieskich)
900l, były:375l, 375l
Obsada: Copadichromis borleyi kadango 1+3, Astatotilapia calliptera 2+5, 5xCyrtocara moorii, 5x Labidochromis Caeruleus, 6xAulonocara, 24x Protomelas taeniolatus Boadzulu Red.
W planach Synodontis lucipinnis, Pundamilia nyererei
baniakmaniak
Posty: 82
Rejestracja: 09 lis 2010 0:02
Lokalizacja: Kielce

Post autor: baniakmaniak »

A ja mam takie pytanko czemu nie widać fotek?
Lightmaniac
Awatar użytkownika
Sir_Yaro
Posty: 141
Rejestracja: 26 lis 2007 19:27
Lokalizacja: Gdańsk

Post autor: Sir_Yaro »

dzieki za info. baza danych galerii padła. musze przemyslec migracje :)
900l, były:375l, 375l
Obsada: Copadichromis borleyi kadango 1+3, Astatotilapia calliptera 2+5, 5xCyrtocara moorii, 5x Labidochromis Caeruleus, 6xAulonocara, 24x Protomelas taeniolatus Boadzulu Red.
W planach Synodontis lucipinnis, Pundamilia nyererei
ODPOWIEDZ